Week 1

Mijn eerste week zit er al op! Deze week heb ik mij wat kunnen inwerken in de bedrijfsstructuur. Ik heb ook moeten wennen om terug in een Windows omgeving te werken. Zulke zaken moet men duidelijk onderhouden als je enkel gewend bent om met een Mac te werken. Na de bedrijfspresentatie door mijn stagebegeleider kreeg ik een korte rondleiding in het bedrijf en uitleg over allerlei praktische zaken.

Mijn eerste opdracht was direct een opfrisser van webtechnologie en betrof het herschrijven van bestaande flashbanners naar javascript en css. De bedoeling was om deze banners ook werkende te krijgen op tablets en smartphones. Hierbij testte ik voornamelijk in Internet Explorer omdat deze soms moeilijk deed met css3-eigenschappen.

Naast het recoden van banners kreeg ik de opdracht om een bestaande website een nieuwe lay-out te geven. Aan dit project zal ik waarschijnlijk de komende week werken en zal ik de backend mee uitbouwen in ASP.NET.

Welke problemen heb ik ondervonden en hoe heb ik die problemen opgelost?

• Cross-browser compatibiliteitsproblemen met css:

Tijdens het werkproces heb ik regelmatig nagegaan hoe de output van de banners was in de verschillende browsers om onnodig werk achteraf te vermijden.

• JavaScript code die niet wilde werken:

Soms wordt de geschreven code te complex tot je er zelf niet meer aan uit kunt en is het beter om een stap terug te zetten. Stack-overflow en fora waren de perfecte plaats om te lezen hoe andere mensen met een gelijkaardig probleem een oplossing hebben gevonden.

• Het overplaatsen van folders met subfolders tussen verschillende psd-files:

Hier heb ik lang achter zitten zoeken voor ik wist wat het probleem uiteindelijk was. Het probleem was te wijten aan het feit dat PhotoShop maar tot een beperkt aantal niveaus kan gaan op vlak van subfolders. Ik heb dan gekozen om met de kleurcodes te werken binnen PhotoShop, bepaalde layers samen te voegen en pagina’s in verschillende psd’s te bewaren.

• De AZERTY-QWERTY switch is zeer irritant!

Wat heb ik deze week geleerd?

• Hoe het bedrijf structureel in elkaar zit (databanken, server, designs, beeldmateriaal)

• Photoshop vaardigheden bijgeleerd om productiever te kunnen werken

Drie kernwoorden van deze week:

• Cross-browser

• Flash

• PhotoShop

Logboek:

logboek_week_1

flash-dead

Leave a Reply

