Week 2

Image

De tweede week verliep naar mijn beleving sneller en efficiënter dan de eerste week. Zo moest ik bijvoorbeeld niet elke keer meer vragen waar -en hoe en kon ik al beter zelfstandig werken dan de week voordien. Af en toe wou het toetsenbord nog wel eens verspringen van azerty naar qwerty maar voor de rest verliep alles zeer vlot.

Deze week heb ik in overleg met mijn collega’s de structuur en lay-out verder uitgewerkt voor de detailpagina’s van de artikelen die op de website zouden komen. Hierbij zochten we naar een gepaste uitwerking voor de grote hoeveelheid content die heel erg kan variëren van artikel tot artikel. Na veel overleg en alles op een rij gezet te hebben van alle mogelijke oplossingen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we gegaan voor een uitwerking waarbij artikels ook subartikels kunnen bevatten.

Woensdag heb ik de designs van alle pagina’s afgerond en heb ik een pagina herwerkt om deze beter binnen het geheel van de website te doen passen. De bedoeling is dat de website responsive zou worden dus heb ik ook een pagina uitgewerkt in PhotoShop voor smartphones.

Donderdag en vrijdag heb ik mij verdiept in responsive webdesign en de hoofdpagina uitgewerkt volgens deze methode. Hoewel ik voordien gewerkt heb met absolute waarden voor responsive webdesign heb ik voor deze website gekozen om procentueel aan de slag te gaan.

Welke problemen heb ik ondervonden en hoe heb ik die problemen opgelost?

• Sticky footer probleem:

De sticky footer is een probleem waar ik nooit eerder heb bij stilgestaan. De bedoeling was om de footer ook beneden te houden helemaal onderaan de pagina wanneer de content van de pagina minder zou zijn dan de lengte van de pagina. Na wat deskresearch heb ik de oplossing gevonden op deze link

• Responsive te werk gaan:

Er zijn veel verschillende methoden voor responsive aan de slag te gaan en volgens mij kan het geen kwaad om te experimenteren met de verschillende methoden. Bij de relatieve aanpak (met procenten) moet ik wel meer kijken of alles proportioneel nog goed in elkaar steekt bij de preview. Wat er wel beter is aan deze aanpak is dat het beter geschaald en afgestemd is voor de verschillende devices (smartphones en tablets).

Wat heb ik deze week geleerd?

• Sticky footer kunnen toepassen

• Jquery + css technieken (bijvoorbeeld eerste letter van een zin in een andere kleur zetten)

• Basis Visual Studio 2013: databank, TFS en de workflow van het programma

Drie kernwoorden van deze week:

• Overleg

• Responsive Webdesign

• Usability

Logboek:

logboek_week_2

 

Leave a Reply

